9/4/12

Comiat Carme Fenoll


Borges s’imaginava l’univers en forma de Biblioteca. Jo,modestament, me l’he intentati maginar, en els darrers 13 anys, en forma d’una Biblioteca concreta: la de Palafrugell. I n’estic orgullosa, tan orgullosa que m’ha estat molt difícil prendre la decisió demarxar-ne. L’1 d’abril m’incorporaré a una nova feina: seré la Cap del Servei deBiblioteques de la Generalitat de Catalunya. M’incorporaré a l’equip del Conseller Mascarell i el Director General de Promoció i Cooperació Cultural, Jordi Cabré. Se’m podrà trobar a la 3a planta de la nova Filmoteca, al Raval, a Barcelona. Us hi espero. Allà la meva funció serà planificar, ajudar a que les biblioteques siguin més eficients iprojectar un model de biblioteca adequat a la nostra societat. Continuaré vivint a Palafrugell i seguiré, en la mesura que pugui, immersa en la seva vida social i cultural. Trobaré a faltar moltíssimes coses de la meva feina. L’any passat celebràvem el 10è aniversari a la nova Biblioteca, ’10 anys cooperant amb tu’ a l’edifici emblemàtic de Masó. Mil moments màgics que m’enduc a la maleta: dormir a la Biblioteca, amb un bon grapat de famílies i poder sorprendre a nens, amagats sota una taula, llegir amb una llanterna; capbussar-me a la piscina amb uns quants nadons i explicar-los els primers contes; fer les bicicletades populars als bibliobarris; organitzar les primeres converses d’idiomes a les biblioteques públiques; xerrades per a 2 o per a 200 persones; disfressar-me de pirata per acollir als alumnes de les escoles de Palafrugell...però a la maleta no m’hi enduc només aquests moments. M’hi enduc sobretot el record de les persones.La llista d’agraïments és interminable: començaré per les persones que han format l’equip de la Biblioteca durant aquest temps i que, amb una alta dosi de vocació, han fet possible que la Biblioteca estigui viva i sigui innovadora. L’Anna Maria, en Joan,la Montse, la Susana, l’Anna i en David formen, ara per ara, un equip de luxe i us continuaran atenent amb la màxima eficiència. I el següent record és per agraïr a totes les persones acollidores, a les que m’han introduït a un poble que era llunyà al meu: el primer, el llibreter Quim Turró, que ens va deixar massa aviat. Després, tota aquella gent implicada en la vida de Palafrugell i amb la que mica en mica vas creant xarxa: en Cyril, la Blandine,en Jaume Guasch, la gent de les Aules d’art i una llista inesgotablede persones.Aquest projecte no hagués estat possible sense les entitats de Palafrugell ni amb uns tècnics mediocres: l’Ajuntament compta amb un equip de tècnics molt potent, i això es nota. Marxo en un moment professional molt dolç:un equip de govern que recolza al 100% la Biblioteca i que aposta per la seva ampliació, malgrat els malsmoments. Saben que la Biblioteca continuarà plena de vida: d’escriptors que s’hi trobaran com a casa (i que en seran ‘fans’, com la Rosa Regàs, l’Empar Moliner o en Màrius Serra), d’artistes que hi exposaran i participaran en el projecte Arteca o els decentenars de nens que vindran cada curs i coneixeran els nostres racons i en podran ser superlectors. Espero que hi pugui continuar sonant en directe la ràdio del Bibsons i que forces joves, liderats per l’Eric, l’Aouatif o en Josep coneguin més aquest mitjà i diguin la seva. I que continuem apostant per ser preceptors culturals, amb els Xecs culturals i les eines 2.0 que ens estan permeten comunicar-nos més. Aquest estiu no podré gaudir tant de la Biblioplatja de Tamariu, amb la Momo dinamitzant-la, però m’escaparé segur a les Converses a la barraca dels Liris que estem organitzant. Aquesta iniciativa ens va representar l’any passat, un premi: el de la millor iniciativa de l’any, als Premis Peix Fregit i palafrugellencs de l’any. Amb anterioritat, vaig tenir també la sort de recollir aquest premi per l’Arteca (juntament amb la Blandine i la Glòria Cruz) i fa 7 anys el de Palafrugellenca de l’any per anar dinamitzant la Biblioteca. Són instants inoblidables.Però diuen que no s’enyora tot en general, sinó les petites coses i crec que és veritat:trobaré a faltar veure a diari a les meves filles córrer per la Biblioteca; també les olors de macarrons o arròs que fa el carrer Sant Martí al migdia; conèixer els fills dels nostres usuaris i apuntar-los al ‘Nascuts per llegir’ o compartir les lectures amb aquells usuaris que s’han convertit en amics. I conxorxar, riure, somiar, compartir projectes. Sóc molt afortunada: em dedico a la professió que vaig somiar des de molt jovenetai he tingut la sort de ser escollida per tenir una major responsabilitat a nivell de país.Hi traslladaré tota la il·lusió, intentaré fer equip i contagiar la passió per aquests petits universos que són les biblioteques. Ens retrobarem d’aquí un temps a la Biblioteca dePalafrugell i continuaran els contes i les històries. Segur. A reveure i moltes gràcies a tothom,
Carme Fenoll

2 comentarios:

Lluís Pareras dijo...

...com les papallones enriqueixen l'entorn i dibuixen trajectòries irrepetibles, ara és el moment de començar-ne d'altres, de ben segur que sempre veurem i llegirem el teu estat inquiet.
Carme, vola, sempre tens la flor de Palafrugell!!!

Anónimo dijo...

Carme, m’he emocionat amb les teves paraules, comparteixo la teva vocació però em queda tant per aprendre...
Em faria immensament feliç poder ser com tu algun dia.
Sense dubte et mereixes totes les oportunitats laborals que et brindi la vida, la passió per la feina es nota, es valora i s’acaba recompensant.
Sort!

Cristina Serrano
Responsable de la Biblioteca Municipal de Roda de Berà.